חיים פשוטים, וריטריט מעת לעת

pexels-cottonbro-5474033

אחת ההבנות העמוקות, והלא פשוטות בשבילנו, יצורים מודרניים שחיים בערים, נוסעים במכוניות, וצמודים למסכים 24/7 (נראה לי  שהחלומות שלי מופיעים על גבי מסך 16:9), היא שאורח החיים הזה לא ממש מתאים לנו, ואנו משלמים מחיר מסוים עד כבד, עבור ההתרחקות מהטבע.

להערכת החוקרים, ההומו ספייאנס (שזה אנחנו) מתקיים כ – 80,000 שנים, מתוכם 70,000 שנים כצייד לקט, נודד. המהפכה החקלאית החלה לפני כ – 10,000 שנה, וקיבעה רבים מאיתנו למקום, לנחלה ובית. ובהמשך התקבצנו לכפרים המבוססים על השתייכות שבטית.
המהפכה התעשייתית החלה במחצית המאה ה – 18, ונמשכה עד שלהי המאה ה – 20, עת הוחלפה על ידי  המהפכה הדיגיטלית.  (על פי, קיצור תולדות האנושות – יובל נח הררי). 

המבנה הגנטי, הנפשי והתודעתי שלנו הוא הרבה יותר של צייד לקט, ייצור החי בטבע (שלא לומר, קוף או שימפנזה), משל חייה עירונית שממקסמת ומקדשת את הנוחות. 

שלא תטעו לרגע, אני אוהב את המכונית שלי מאד, את הסמארטפון, את הנוחות ואת הלפטופ שאני כותב בו עכשיו. אינני מטיף ולו לרגע לחזור לחיים בטבע ולעצור את הקידמה, ממש להפך. 

יש לזה מחיר, המחיר מתבטא באי שקט, נוירוטיות וכעס גואה. 

רובנו (וגם אני כמובן) נמצאים במצב תמידי של לחץ, מתקשים להירגע, חשים מאוימים ומוכנים למלחמה. האויבים שלנו הם לא, אריות ונחשים. קצת יתושים ווירוסים, אלפא, דלתא, אומיקרון. וגם ביורוקרטיה, שוטרים ופקידי מס הכנסה, יותר מזה השכנים שלנו: זה שנוסע לידנו בכביש, עומד לצידנו בתור בסופר, או השכן שתפס לנו את מקום החניה. והכי הכי, האנשים שאנו הכי אוהבים: אמא שלנו, הבעל שלנו, והילדים. 

כאמור יש מחיר לאי ההתאמה הזו, או בניסוח אחר לבחירה שלנו בחיי נוחות והתרחקות מהטבע. המחיר הוא: אי שקט, מתח (בעברית סטרס) וכעס פועם וגואה. 

התרבות המערבית מכירה את התופעה היטב וכבר שנים רבות, מעודדת פעילות ספורטיבית, טיולים בטבע. אכילה מתונה, כל אילו מרכיבים חשובים המהווים פיצוי משמעותי על ההתרחקות שלנו מעצמנו, ממי שאנחנו. יש לזה תוצאות מרחיקות לכת. חבריי, כמעט כולם עוסקים בספורט, מנויים במכוני כושר, רוכבים על אופניים, מתרגלים יוגה, פילאטיס, רוקדים וצועדים בהר איתן. אנחנו נראים, במובהק, טוב יותר מהורינו כשהיו בגילנו אם בכלל היו בחיים. 

זו התפתחות חיובית ביותר ויש עוד מה לעשות. 

להשקיט את התודעה. התודעה קשורה לחלוטין למצב הגופני והנפשי שלנו ואין ספק שהיא (אנחנו) נהנית מהתוצאות של הפעילות לעיל. יש בידינו עוד הרבה כלים, להשקיט את התודעה. רובם ככולם מקורם בתורות המזרח, שם מתרגלים אותן במשך אלפי שנים.

גם העולם המערבי, מבין זאת יותר ויותר, והוא הולך ומאמץ, שיטות להשקטת התודעה. הלהיט התורן מיינדפולנס, בעברית קשיבות, שהן מילים חדשות לטכניקות עתיקות, מדיטציות. וכן הפסיכולוגיה החיובית, שקנתה לה מעמד אקדמי מכובד.

אולי זה מובן מאליו, אבל זהו המפתח לאושר. אושר שוכן בבטחה בכלי מטופח! הכלי הוא אנחנו, הגוף שלנו, והתודעה שלנו. זה מתחיל בהרגשה גופנית, של קלילות, יציבות ועוצמה ונמשך לתודעה, מחשבות חיוביות, אופטימיות. ועידון של הביקורת, האשמה וכעס.

אפשר לשבת שנים במדיטציה, אפשר להיות נזיר בודהיסטי על ראש הר במנזר בדראמסלה, ואם צריך גם לראות פסיכולוג ולעשות אנליזה שנמשכת שנים. אפשר גם להמשיך בחיינו הרגילים, העירוניים והלחוצים, עם הנוחות שהתרגלנו אליה והמסכים. לצאת מעת לעת לריטריט, לאמץ כמה הרגלים חדשים ולהפוך לאנשים הרבה יותר מאושרים.

עודד ניב
עודד ניב
עודד ניב ול"ך, אדם (מאושר) שמח בחלקו, בעלים, שותף במלונות בוטיק בירושלים, מתרגל למעלה מ- 20 שנה בסנגה במסורת תיך נהאת האן, ובמסגרות נוספות. עושה מדיטציה כל יום, שוחה, רוקד, מתנדב ומתרגל אושר בחיי יום יום.

אולי יעניין אותך גם

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

FindMyCenter2

אנו מודים לך על התעניינותך ב-findmycenter נחזור אליך בהקדם!

דילוג לתוכן