מהי יוגה נשית ולמה כדאי לנשים להתחיל לתרגל

yael

היוגה הנשית היא שיטת תרגול פרי פיתוחה של מירה ארצי פדן לאחר שעבדה עם נשים שנים רבות וראתה את הצרכים הייחודיים של גוף האישה.  

תרגול היוגה המסורתית הומצאה ופותחה ע”י גברים, עבור גברים ולכן מאוד מותאמת לגוף הגברי ולצרכיו. 

היוגה הנשית המבוססת על תרגול היוגה המסורתי אך ייחודה הוא בכך, שהיא מתאימה עצמה לגוף הנשי ולשינויי החיים של האישה, ומלמדת אותה להיות בקשר מיטיב עם גופה ונפשה.

בבסיס התרגול עומד העיקרון שכל אישה היא ייחודית, במבנה הגוף, בצרכים הפיזיים הרגשיים, היכן היא על פני המחזורות החודשית ובאיזה תקופת חיים היא נמצאת. התנוחות והתנועות מותאמות לאישה הייחודית ולא האישה היא זו שצריכה להתאים את עצמה אל תרגול התנוחות.  

האישה חווה תקופות מגוונות ומשתנות לאורך החיים וזקוקה לתנאים מתאימים והזנה פיזית, תנועתית, נשימתית, רגשית והכרתית ייחודית ושונה לכל תקופת חיים. התקופות אותן חוות נשים הן: נערות, גיל פריון, הריון, לידה ולאחר לידה, הנקה, גיל המעבר והגיל השלישי, וכל תקופה זקוקה להתייחסות ייחודית ומותאמת. 

לעיתים נשים יחוו חוסר פריון או הפלות סביב גיל הפריון, גם תקופה זו נחשבת ייחודית ומאתגרת מאוד והאישה תצטרך התייחסות מקיפה בכל הרמות, הפיזית, האנרגטית, הנפשית והרוחנית.

התאמת התרגול באה לידי ביטוי בכך שלמשל בימי הווסת לא נתרגל תנוחות הפוכות, בימי הביוץ נמריץ את התרגול, בהריון לא נתרגל עצירות נשימה, תנוחות הפוכות, פיתולים עמוקים ועוד, ובגיל המעבר נעלה דופק באופן מבוקר ונתרגל בדגש על אזור בית החזה והזרועות כדי להזרים פראנה לתפקוד מיטבי של מערכת הלב וכלי הדם. לכל תקופת חיים יש תרגול ייחודי לו התומך באישה, בגופה ובנפשה. 

המחזוריות החדשית 

נשים חוות שינויים ותסמינים רבים לאורך המחזור החודשי אם זה בימי הווסת, בימים שלאחר הווסת, בביוץ ולקראת הווסת הבאה. ליוגה הנשית תרגול מותאם ועקרונות לכל זמן על פני המחזוריות החודשית. 

עצמה ורכות

התרגול הינו רך, קשוב, ויחד עם זאת עוצמתי ועמוק ומתמקד בחיזוק נכון של השרירים המייצבים בדגש על שרירי רצפת האגן ומאפשר שינוי דפוסים. דפוסי תנועה, נשימה, יציבה וחשיבה. 

המולה בנדה היא הבסיס לתרגול היוגה לגוף הנשי. יחד עם הרחב בטני והמולטיפידוס (השרירים הבין חולייתיים) הם מהווים קהילת שרירים תומכת ומייצבת. מולה = שורש, בנדהה = איסוף, ביחד- איסוף שורש הגוף, תרגול שהוא בעל חשיבות מכרעת לבריאות הגוף הנשי.

התרגול לאורך זמן מוביל להתהוות מרכז יציב וחזק המשמש כעוגן פיזי ומנטלי ממנו יכולה האישה לפעול ולהיות נוכחת באופן המשלב קשיבות ומודעות, עצמה ורכות, יציבות ונינוחות. התרגול מאפשר מקום לחקירה והתבוננות ומעניק כלים ותובנות להתפתחות, למידה וריפוי. 

במהלך השיעור, אנו מטפחות את הגוף ואת הנשימה ומבססות יציבה מיטבית. ובמקביל לומדות להתבונן על המתרחש בתוכנו ולזהות דפוסים אוטומטיים, זוהי התחלה של פיתוח מודעות.  

חשיבות יציבה מיטבית לגוף הנשי

היציבה המיטבית מאפשרת לאברי הבטן והאגן להיות במנח הכי טוב שלהם ולתפקד במיטבם. כאשר היציבה טובה, הנשימה תהיה טובה ומלאה יותר, הסרעפת תנוע בתאום עם רצפת האגן  ואברי האגן יהיו מוגנים מפני דחיסה וצניחה. כאשר היציבה לא במיטבה, הדבר יכול לדחוס את אברי האגן מטה ולהחליש את שרירי רצפת האגן. 

ליוגה מותאמת לנשים יתרונות רבים בניהם:

  • חיזוק ושיקום רצפת האגן
  • טיפול בדליפות שתן וצניחות איברי האגן
  • הקלה על תסמינים קדם ווסתיים כגון מצבי רוח, נפיחות וכאב סביב האגן והחזה 
  • הקלה על כאבי מחזור
  • התאמת התרגול ותמיכה בשלבי ההיריון והכנת הגוף ללידה 
  • תמיכה בהליכי פריון 
  • התמודדות עם תופעות גיל המעבר
  • התמודדות עם כאבי ראש ומיגרנות 
  • הקלה על תסמינים של פיברומיאלגיה ואנדומטריוזיס דרך עבודה עם תנוחות רסטורטיביות, שינוי דפוסי חשיבה והרגלי תגובה לכאב
  • שיפור תפקוד מערכת הלימפה בעזרת עיסוי אזורי הלימפה ותנוחות המשפרות את החזר הדם הורידי
  • שיפור תפקוד המערכת ההורמונלית ע”י הזרמת דם ופראנה לכל הגוף, במיוחד לאברי האגן, ובעזרת עבודה עם המערכת הפרה סימפתטית שמרגיעה ותומכת בתפקוד מערכת העצבים 
  • איזון בין הגוף לנפש 

מה עוד מייחד את השיעור? 

בתרגול יש חיבור לחיים מבחינת השיח, ההוראה מכילה חשיבה על החיבור ליומיום. האישה מפנה שעה וחצי לעצמה שם היא מגלה תובנות על חיי היומיום והיא בתוכם. 

בנוסף מתקיים חיבור למידע רפואי פיזיולוגי הנוגע לגוף האישה, נשים רוצות להבין מה הן עושות בכל תרגיל ומדוע, ומה התועלות של התרגול. המורה נותנת את המידע בנדיבות, זה חלק מהותי בתרגול היוגה הנשית. 

מתחילת השיעור מתקיים חיבור לנשימה יוגית מלאה, דבר המאפשר כינוס חושים והשקטה. התרגול מתחיל בשכיבה, ניתן לעצום עיניים ולהתרכז בהוראות, האישה לא מעתיקה את התנוחות, אלא מתרגלת מתוך הפנמה גופנית אישית, הבנה וחיבור לרגע הזה וליכולותיה.

יש חיבור הדרגתי למרכז המייצב במעברים מתנוחה לתנוחה, ועם הזמן מתפתחת יכולת להפנים תנוחות מורכבות יותר מתוך דיוק וייצוב פנימיים.

בנימה אישית

תרגול היוגה הנשית מאזן עבורי בין כינוס החושים לבין ערנות חדה המאפשרים לי מקום להתבוננות, ובעיקר, מקום של מפגש עם עצמי לריפוי.

נפתח מרחב להקשבה פנימה, לקשר עם הגוף והקול הפנימי שעולה בתוכי. אני נשכבת על המזרן ומתוך הקשבה מתחילים לנבוע תנועה ונשימה בעלות איכות של הקשבה ועוגן, מתאפשרת לי מציאת מרכז פנימי פסיכו-פיזי ממנו אני שוהה, מתנועעת ופועלת בעולם.

התרגול מלמד אותי שאני שם בשבילי תמיד, המקום הקשוב, המודע והרואה. התרגול מאפשר לי נוכחות קשובה, המשלבת בין רכות לעוצמה וראייה פנימית שהיא שם עבורי בעתות משבר.

אני מאמינה שהיוגה הנשית יכולה להיטיב עם כל אישה ולאפשר לה דרך להזנה של רבדיה השונים.   

לראות את כל האירועים של יעל באתר לחצו כאן.

יעל שקד
יעל שקד
מורה לוויני יוגה, יוגה נשית ויוגה נשית רפואית, יוגה לנשים בהריון ולאחר לידה, יוגה תרפיה, מדיטציה ופילוסופיה של היוגה. מנחת קורס הכשרת מורות ליוגה לנשים במעגל החיים.

אולי יעניין אותך גם

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

FindMyCenter2

אנו מודים לך על התעניינותך ב-findmycenter נחזור אליך בהקדם!

דילוג לתוכן